Fire and Ice Çözümlemesi


İŞİTSEL NİTELİKLİ GÖSTERGELER
Konuşma
Filmin ilk sahnesi yazılı bir metinle ve bir anlatıcı sesle başlar. öyküleme olarak bilinen üçüncü sesle hikaye ile ilgili bilgi verilir.Buzların kırılmasıyla anlatıcı gider ve diyaloglu yani konuşmalı sahneler başlar. Adamın bağırması bir konuşma olarak düşünülebilir çünkü öfkesi ve buzları kırma gücü bu sesle verilmiştir.(07:41'de başlayan) yenen kabilenin iletiim biçimi sözcükler değil, seslerdir. ilkel yapıları ve diyalogsuz iletişimleri bu sesler verilmiştir. Bu sesler o kabile için konuşmadır. konuşma biçim ile ilkellik dereceleri iki kabile arasındaki farkı göstermektedir.

Müzik
Film boyunca destekleyici müzikler kullanılmıştır.Anlatıcının sesinin altında filmin fon müziği duyulur. Destekleyici müzikle anlatıcının hikayesi desteklenir. Anlatıcının hikayeyi anlattığı bölümde ritim daha düşük iken aksiyona geçilen sahnede daha canlı ve vurgulu müzikle izleyici hareketli sahneye hazırlanmıştır. Diyaloglu sahnenin başlangıcında çocuğun aşağı inmesi ile müzik değişir ve daha dramatik bir anlatıma geçilir. Buzların insanların üzerine düşmesinde ise farklı bir müzik kullanılır ki bu düşme sesine benzeyen dipses gibi aynı zamanda fonsa eylemi anlatan bir müzik olarak düşünülebilir. adamın sakinleşmesi ile yoğun müzik gider ve sakin müzik başlar. İnsan sesleriyle beraber müzik yükselir ve iki kabile arasındaki çatışma gösterilir ve tonlu müzikle bu çatışma desteklenir, müziğin bitişiyle çatışmanın bitişi izleyiciye görüntüyle birlikte gösterilir. yerde yatan insan görselleri gibi. bütün duygu değişimlerinde ve olayların akışında farklı müzikler kullanılmıştır. Bunun en önemli nedenlerinden biri duygu değişimini izleyiciye müzikle vermek içindir.Destekleyici müzik dramatik yapıyı anlatmada kullanılmıştır. Çatışmanın ardından ölülerin gösterildiği sahne bu örnektir. adamın elini indirmesiyle aksiyonu haber veren müzik ve ardından bitirişini göstermesi yine müzikle desteklenmiştir. Annenin elindeki mektubu adamlara vermesi ve kralın kızıyla ilgili söylediği cümle sonrasında müzik girer ve izleyiciye kızın önemli özne olduğu hissettirilir.(08:53) Yerde yatan çocuğun kalkarak adamı öldürme sahnesi ise hareketi ve adrenalini hızlandıran ritimde müzikle verilmiştir. çocuk ve ilkel adamlar arasında dövüş müzikle desteklenmiştir. (10:20) çocuğun ağacın tepesine çıktığı duygusu müzikle desteklenerek verilmiştir. yine burda kullanılan müzikle ikili bir karşılaşma olduğu duygusu yaratılır. Filmde ikili çatışma, savaş,tehlike,kaçış, düşme gibi olaylar müzikle desteklenmiştir. Kritik anlarda o anı destekleyen müzik izleyicide gerilim duygusu yaratmaktadır.Kralın kızı Teegra’nın kaçırılma sahnesi buna örnek gösterilebilir. Teegra’nın kendini sunuşu, kadınlığı kullandığı sahnelerde doğu müziği yineleyici kavram olarak kullanılmış ve simge haline getirilmiştir. Filmin bütününde yineleyici sesler kullanılarak, tehlike, sakinlik, çatışma, dövüş gibi eylemler izleyiciye simge olarak sunulmuştur.


Dipses
Filmde sahne geçişlerinde sıklıkla birleştirici sesler kullanılmıştır.Buzların çıkışı sesle desteklenmiş, kırılma ve yükselme sesleri buzlarda oluşan değişimi göstermek için sesle verilmiştir. Bu sayede vurgulama yapılmak istenen yere izleyici yönlendirilmiştir.Çevreyi tanımlamada da yardımcı olan bu sesle suyun olduğu bir yöre ve suların buza kırılarak dönüştüğü duygusu verilmiştir. Yerin oynaması ve görüntünün titremesi, buzların yükselme ve kırılma sesleri ile görüntüyü desteklemektedir. Buzların kırılma sesi ve öncesinde adamın bağırması bir özelliği belli etmek için kullanılmıştır. Bağırma ve buzun kırılması bir anlatım biçimi olarak, çevresel seslerle desteklenmiştir. Yoğun dipseslerin(tahta kırılması, buz kırılmaları) ardından sakinleşen adam gösterilir ve dipsesle karakter özdeşleştirilir. sonrasında kullanılan birleştirici ses ile insanların bağırma sesleri ile görüntüye giren insanların önceden geleceği bilgisi verilmek istenmiştir, sonrasında görülen insan görselleri ile bu ses ve beklenti doğrulanır. Filmin içerisinde ayrıca düşme, vurma gibi destekleyici sesler filmin gerçeklik duygusunun verilmesi için kullanılmıştır. yere düşen insanın düşme sesi gibi... Çatışmanın ardından kullanılan sıralayıcı seslerle acıklı bir durum betimlenmiştir. Adamın elini aşağı indirmesi  ve buzların kırılma, yükselme sesleri bize karakterin buz olduğu bilgisini verir. Karakter bu sesle özdeşleşmiştir. Kadına işkence ettirilen sahnede kuş sesleri ile çevresel sesler kullanılarak uzamla ilgili verilir(07:35). (10:20) çocucuğun ağacın tepesine çıkması ve rüzgarın sesi ile yüksekte olduğu duygusu verilmiştir. Kuş sesleriyle bulunan ortamın ortam olduğu gösterilir.(16:58) Teegra’nın suya atılması doğal su sesiyle desteklenmiştir. (20:16) dövüşmeyi görmeyen izleyiciye yumruk ve vurma sesleri ile dövüşmenin yaşandığı sesle verilmiştir. Çalı ve kuş sesleriyle mekan hakkında bilgi verilir. Canavarın çıktığı sahnede kullanılan yüksek sesle tehlikeli ve güçlü hayvan görüntüsü sesle desteklenerek heyecan artırılmıştır. Kızın ormanda kafa karışlığını destekleyen yoğun kuş ve hayvan sesleri ile bilmediği yerde olduğu duygusu güçlendirilmiştir.(26:45) çocuğun kurtlarla karşılaştığı sahne kurtların sesleri ile tehlikeli düşman olduğu izleyciye hissetirilmiştir.(29:19)da çocuğu izleyen ve ona doğru gelen kişi çalılara basma sesi ile gösterilmiştir. Ateşin yanışındaki çıtırdılar, doğa sesleriyle desteklenen dipseslerdir. Filmde günden geceye, geceden güne geçişler vahşi ortamdaki hayvan sesleriyle desteklenmiştir.(38:54) adamın tuvaletini yapmasını dipsesle anlatılır. (01.03.33)de hava koşullarının zorluğu rüzgar sesi ve uğultuyla desteklenerek kullanılmıştır.(01:11:30) da Nekro’nun ölümünü, Jarol buzların sesiyle anlar.

GÖRSEL NİTELİKLİ GÖSTERGELER BEDEN DİLİ GÖSTERLERİ
Filmde genel olaral dışses ve diyaloglar beden diliyle desteklenerek kullanılmıştır. Aksiyon sahnelerinin yoğun olduğu filmde güç, güşsüzlük duyguları, çaresizlik, öfke gibi duygular beden diliyle ağırlıklı ve abartılı olarak kullanılmıştır. Bunun nedeni karakterlerin yoğun duygularını desteklemektir. Filmin başında anlatıcının hikayeyi resimlerle anlatması ve resimlerdeki karakterler hakkındaki ön bilgi duruşlarıyla verilmiştir. Filmin ilk sahnelerindeki tahta setin arkadasındaki adamın el işaretiyle adamlara yaptığı hareketle komutan emir veren kişi olduğu gösterilir. Filmde önemli detaylardan birinin Nekron’un vücut hareketleriyle buzları yönetmesidir. Ve bütün beden hareketleri öfkesini temsil etmektedir.

Dokunma
(04.29)Eliyle çocuğun sırtına vurması yanına gelmesini destekleyen bir hareket olarak gösterilmiştir. Bu iki kişinin birbirini tanıdığının göstergesidir. Ağaca tımanırken çıkamayan arkadaşını eliyle iten adamın görüntüsü dokunmaya örnek olarak gösterilebilir. Teegran’nın babasıyla konuştuğu sahne ise sevgilerini gösterdikleri sahne olarak gösterilebilir. Teegran’nın evcil hayvanına dokunuşu onu sevmesinin göstergesidir ve dokunma ile desteklenmiştir.Jarol’un adamlarla konuşurken oğlunun omzuna elini koyması onun söylediklerini desteklemek için kullanılmıştır.(31:52) eti pişirirken çocuğun elini tutması yakınlaşmalarına göstermektedir.(44:57) kadının kızın başını okşaması güven hissini vermek için gösterilir.
Yönelme
Çocuğun tepeye çıktıktan sonra bakışını çevirerek gözleriyle yönelmesi başka bir karakteri göstermek için kullanılmıştır.(11:30) çocğun üstüne dik bakışlarla yönelen ilkel insanların öfkesi gösterilmiştir. (13:38) Jarol’un oğlunun gözleriyle adamlara yönelmesi öfkesinin göstergesidir.(51:27)Kızın Nekron’a seslenişi ile bakışlarla beraber Nekron ve annesi kızı dinlemek için ona yönelirler.
Görünüş
Kıyafet ve giyim tarzlarıyla dönemin modern dönem olmadığı gösterilir. İlkel insanların takısız sadece altlarını örttükleri hayvan giysileri vahşi ortam insanı olduklarını gösterirken, aynı şekilde giyinen ancak saç ve takılarla süslenen başka bir kabilenin onlardan daha gelişmiş olduğu gösterilir.  Kraliyet bölgesi insanlarının takıları ve giyimlerindeki renk ve tonlarla daha elit oldukları gösterilmiştir. Filmde, takılar zengin ve yüksek sınıfın göstergesidir. Nekron ve annesinin kostümlerinin mavi renkli oluşu soğukluklarını gösterirken, Jarol ve toplumun giydiği renkler kırmızı tutku, sıcaklığı ve ateşi simgelemektedir.
Baş Devnimleri
Nekron’nun filmin başındaki baş devinimleri ve kapalı gözleri ile kendinden geçtiği ve buzları hareket ettirdiği gösterilir.(09:01) da çocuğun lafasını sağa sola sallaması silah aramasını gösterirken, sesin geldiği yere dönen bakışlarını çeviren ilkel adamların çocuğa yönelecekleri duygusu gösterilmiştir.(28:51) çocuğun kafasını sağa-sola , yukarı çevirmesiyle bulunduğu menaı tanımaya çalışması gösterilmiştir.
Yüz İfadeleri ve Gözler
Bağırarak agzını açıp, kaşlarını çatılan Nekron’un yoğun öfke duygusu gösterilmiştir. Nekron’un annesinin konuşma yaptığı sahnede yüzündeki gülümseme ile yaşanılan trajediden hoşnut olduğu gösterilir. Annesiyle konuşurken gözlerini indiren Nekron’nun yorgunluğu gösterilir. İlkel insanların durumlar ve karşısındaki öfke ve korkuları yüz ifadeleri ve gözlerdeki hareketlerle anlatışmıştır. (07.42) Ölünün üsteki eşyaları inceleyen ilkel adamın anlamaya çalışması ve sonrasındaki öfkeli tavrı örnek olarak gösterilebilir. (10.46) çocuğun karşısına çıkan adama şaşkınlığı gözlerini açmasıyla anlatılırken, gözlerini bıçağa yöneltmesiyle fikir bulduğu duygusu gösterilir.(11:49) atlayan çocuğa bakan adamın şaşkınlığı gözlerini dikmesi ve ağzını açmasıyla gösterilmiştir.Jarol’u gördüğümüz ilk sahnede durağan bir sekilde uzağa bakması düşünceli oluşunu gösterirken, kızı Teegra’nın konuşma sırasında göz kapaklarını indirmesi babasından istediğini alamadığı düşüncesi desteklenir.(14:33) te kızın bağrıması ve içeriye adamların girmesine olan tepki slow-motion çekimle, kızın yüzündeki şaşkınlık ise gözlerini açmasıya gösterilmiştir.(17:23) kızın yüzündeki hoşnutluk kadınlığını kullanışını gösterirken, adamların izlerken gülümsemeleri kızın hareketlerinden memnun olduklarını göstermektedir.(37:33) kızın başını eğerek ve gözlerini indirmesi umutsuzluğunu ve teslimiyetini göstermektedir.(44:09) Jarol’un oğluna Nekron’a gitme teklifine oğlunun kabul etmeyen tarzına karşılık yüksek sesle set çıkışı ancak kaşlarını indirip oğluna sarılması beden dili olarak istemediği bir düşünceyi zorla kabul ettiğinin göstergesi olarak gösterilmiştir. Sözle bunu dile getirmeyen Jarol, beden dili yani gözleriyle bunu izleyeciye gösterir.(52:44) Nekron’nun kahkahayla gülüşü Teegran’nı aşağılaması olarak gösterilmiştir. .(01:11:30) da Nekro’nun ölümünü gören annesi ağzını açar ve haykırmaya başlar bu bir ağıt gibi, inanmadığı duruma karşı tepkisidir. (01:13:57) Atın üstündeki adamın yakın yüz gülümsemesi başarının kazanıldığını haber veren göstergedir. Nekron’nun ölümünü haber veren ifadedir.
Duruş
İlkel insanların duruşu aşağı doğru ve maymuna benzetilebilir. Bu duruş biçimi ilkelliklerini göstermektedir. Diğer kabiledeki insanlar daha dik durmaktadır. Bu insanın temsilidir. iki karakter arasındaki evrim duruşlarıyla gösterilmiştir. Nekron’nun annesinin duruşu kendinden emin oluşunu göstermektedir. Karakterle ilgili önemli detay duruşla verilmiştir.Ateş kralı Jarol’u gördüğümüz ilk sahnede elini dudaklarına götürmesiyle düşünen adam görüntüsü verilmiştir.(13:03) Teegra’nın kendine yatağa atışı ve duruşu, rahatlığını göstermektedir. Aynı şekilde bu Teegran’nın cinselliğinin izleyiciye gösterildiği sahnedir. Kadınlığının farkında olan bir karakter olarak anlatılmıştır.(13:38)Nekron’nun adamlarının Jarol’la konuştuğu sahnede Jarol’un duruşu adamlardan üstün olduğu gösterilirken, oğlunun kollarını kapatarak dinliyor oluşu iletişime kapalı olduğunun göstergesidir. Filmde eğilme hareketi, düşmandan saklanma olarak kullanılırken, ilkel adamların duruşlarının çarpık, eğik ve kambur duruşu köle olduklarını betimlemek için kullanılmıştır.(37:33) kızın ana rahmine benzeyen duruşu içine dönmesini betimlemek için kullanılmıştır. İlkel adamların koklayarak arama biçimi ise hayvansal duygularının ağırlıklı olduğunu göstermektedir. (47:33) teki arama şekilleri buna örnek olarak gösterilebilir.
Jestler
Nekron’nun annesini dinlerkenki  elini yüzüne götürmesi ve ovuşturması durumdan sıkıldığını destekleyen jestlerdir. Annesinin elini kapatıp kendine götürmesi gücü isteyen karakter olarak gösterilir ve jestle desteklenir. Askerlere emir veren annenin gözleri ve dudaklarıyla yaptığı vurgu hareketleriyle kızı getirmelerinin önemini vurgular nitelikte kullanılmıştır. Askerlerin başlarını eğerek emiri kabul ettileri gösterilmiştir. İlkel insanların bütün duyguları jestlerle desteklenerek anlatılmıştır. (37:33)kızın eliyle başını ovması çaresizliğini göstermek için kullanılan jestlerdendir.(42:55)kızın yere yatarak ellerini ki yana açıp avuç içini göstermesi teslimiyetin ve korkunun göstergesidir. (52:24)kızın elini uzatışı barış sağlamak için anlaşma yapmasını göstermektedir.(56:28) Nekron’la karşı karşıya gelen Jarol’un oğlunun elini sıkması, öfkelenme duygusunu desktelemek için kullanılmıştır.(01:09:29) Teegran’nın iki elini yüzüne götürmesi olaylar karşısındaki çaresizliği ve ne olacağını ön görememe durumunu göstermektedir.(01:04:05)  adamın sürüklenerek gelişi ve yerde elini havaya kaldırması öldürülmemesi için yalvardığını anlattığı jesttir. .(01:11:30) da Nekro’nun ölümünü gören annesinin kollarını iki yana açıp yukarıya bakışı üzüntüsü için bir ağıt simgesidir.(01:14:12) adamın ölümüne engel olmak isteyen Teegra’nın eliyle kolunu tutuşu engel olmanın göstergesidir.
ANLATISAL NİTELİKLİ GÖSTERGELER
Fire and ice filminin kişi, uzam ve zaman göstergeleri birbirleriyle içiçe kullanılarak verilmiştir. Giyim tarzından, hikayenin geçtiği zaman ve mekan hakkında bilgi verilmiştir. Ancak fantastik ve filmsel bi zaman kullanıldığından yakın benzetmelerle izleyicide tanımlamalar yapılmıştır. Eski çağda ve modern toplumun olmadığı bir dönemde geçtiği yaşam alanlarından anlaşılmaktadır. Filmde insan karakterleri kullanılmıştır.
Kişi
Filmde kötü kadın Juliana kötü karakteri canladırmaktadır. Oğlu Nekron buzları yöneten ve öfkeli, duygusuz, otoriter karakteri canlandırmaktadır. Jarol ise otorite güçlü karakterdir. Teegra ise Ateş kralını kızı ve erkek egemenliğinden sıkılmış, bikini giyimi ile cinselliği temsil eden karakteri canlandırmaktadır. Larn ise insanları Nekron tarafından katledilmiş ve kaçmış iyi kahramandır. Darkwolf ise gizemli, güçlü ve iyi karakterdir. Nekron’nun egemenliğindeki ilkel kabile ise kötü, öfkeli ve korkuyla emirleri yerine getiren zayıf vahşi insanlar olarak karakterize edilmişlerdir. Jarol’u oğlu, kabileler yardımcı karakterler olarak kullanılmıştır.
Uzam
Filmin bütünü dış uzam yani dış mekanda geçmektedir. Geçilen yer ağaçlar, hayvan sesleri ve göllerle betimlenmiştir. Filmdeki uzam ormandır. Ara sahnelerde kalelerde geçen iç uzamlar karakterlerin yaşam biçimlerini göstermektedir.Nekron buzlardan oluşmuş mağarada yaşamaktadır. Jarol ve topluluğu lavların olduğu mağaranın yanındaki kalede yaşar. Bu buz ve ateşin yaşam biçimlerini etkilemesi için seçilmiştir. Uzamsal ilişkiler açısından filmde ağırlıklı olarak mahrem alanlar kullanılmıştır. Dövüş sahnelerinin ağırlıklı olduğu filmlerde mahrem alan en çok kullanılan alandır. Kişisel alan kızın çocukla ilk karşılaşma sahnesi örnek olarak gösterilebilir. 

Zaman
Filmde gece- gündüz zaman bildirimleri renk ve sesle verilmiştir. Kuşların sesi ve gözlerini açan insan görüntüsü gün doğumu gösterilirken, gri renk kullanımı ve baykuş gibi kuşların sesi ile gecenin gelişi gösterilmiştir. Filmin başındaki anlatıcı ile hikayenin bitmiş bir hikaye olduğu bilgisi verilmiştir. Bu hikayenin bir anlatıcıyla başkalarına anlatılmasını göstermektedir. Filmde gerilmeye en uygun örnek prenses Teegra’nın kaçırılmasının slow motion çekimle ile uzatılmasıdır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KOMŞUM TOTORO (My Neighbor Totoro),(Tonari no Totoro) ÇÖZÜMLEMESİ

SİNEMA VE TELEVİZYONDA GÖRSEL HAZ VE SİNEMASAL ÇÖZÜMLEMELER

PİXAR KISA FİLM ÇÖZÜMLEMESİ (Beden dili nitelikli Göstergelere Göre) “ ONE MAN BAND” ( TEK KİŞİLİK ORKESTRA)