Fire and Ice Çözümlemesi
İŞİTSEL NİTELİKLİ GÖSTERGELER
Konuşma
Filmin ilk sahnesi yazılı bir metinle ve bir
anlatıcı sesle başlar. öyküleme olarak bilinen üçüncü sesle hikaye ile ilgili
bilgi verilir.Buzların kırılmasıyla anlatıcı gider ve diyaloglu yani konuşmalı
sahneler başlar. Adamın bağırması bir konuşma olarak düşünülebilir çünkü öfkesi
ve buzları kırma gücü bu sesle verilmiştir.(07:41'de başlayan) yenen kabilenin
iletiim biçimi sözcükler değil, seslerdir. ilkel yapıları ve diyalogsuz
iletişimleri bu sesler verilmiştir. Bu sesler o kabile için konuşmadır. konuşma
biçim ile ilkellik dereceleri iki kabile arasındaki farkı göstermektedir.
Müzik
Film boyunca destekleyici müzikler kullanılmıştır.Anlatıcının
sesinin altında filmin fon müziği duyulur. Destekleyici müzikle anlatıcının
hikayesi desteklenir. Anlatıcının hikayeyi anlattığı bölümde ritim daha düşük
iken aksiyona geçilen sahnede daha canlı ve vurgulu müzikle izleyici hareketli
sahneye hazırlanmıştır. Diyaloglu sahnenin başlangıcında çocuğun aşağı inmesi
ile müzik değişir ve daha dramatik bir anlatıma geçilir. Buzların insanların
üzerine düşmesinde ise farklı bir müzik kullanılır ki bu düşme sesine benzeyen
dipses gibi aynı zamanda fonsa eylemi anlatan bir müzik olarak düşünülebilir.
adamın sakinleşmesi ile yoğun müzik gider ve sakin müzik başlar. İnsan sesleriyle
beraber müzik yükselir ve iki kabile arasındaki çatışma gösterilir ve tonlu
müzikle bu çatışma desteklenir, müziğin bitişiyle çatışmanın bitişi izleyiciye
görüntüyle birlikte gösterilir. yerde yatan insan görselleri gibi. bütün duygu
değişimlerinde ve olayların akışında farklı müzikler kullanılmıştır. Bunun en
önemli nedenlerinden biri duygu değişimini izleyiciye müzikle vermek
içindir.Destekleyici müzik dramatik yapıyı anlatmada kullanılmıştır. Çatışmanın
ardından ölülerin gösterildiği sahne bu örnektir. adamın elini indirmesiyle
aksiyonu haber veren müzik ve ardından bitirişini göstermesi yine müzikle
desteklenmiştir. Annenin elindeki mektubu adamlara vermesi ve kralın kızıyla
ilgili söylediği cümle sonrasında müzik girer ve izleyiciye kızın önemli özne
olduğu hissettirilir.(08:53) Yerde yatan çocuğun kalkarak adamı öldürme sahnesi
ise hareketi ve adrenalini hızlandıran ritimde müzikle verilmiştir. çocuk ve
ilkel adamlar arasında dövüş müzikle desteklenmiştir. (10:20) çocuğun ağacın
tepesine çıktığı duygusu müzikle desteklenerek verilmiştir. yine burda
kullanılan müzikle ikili bir karşılaşma olduğu duygusu yaratılır. Filmde ikili
çatışma, savaş,tehlike,kaçış, düşme gibi olaylar müzikle desteklenmiştir.
Kritik anlarda o anı destekleyen müzik izleyicide gerilim duygusu
yaratmaktadır.Kralın kızı Teegra’nın kaçırılma sahnesi buna örnek
gösterilebilir. Teegra’nın kendini sunuşu, kadınlığı kullandığı sahnelerde doğu
müziği yineleyici kavram olarak kullanılmış ve simge haline getirilmiştir.
Filmin bütününde yineleyici sesler kullanılarak, tehlike, sakinlik, çatışma,
dövüş gibi eylemler izleyiciye simge olarak sunulmuştur.
Dipses
Filmde sahne geçişlerinde sıklıkla birleştirici
sesler kullanılmıştır.Buzların çıkışı sesle desteklenmiş, kırılma ve yükselme
sesleri buzlarda oluşan değişimi göstermek için sesle verilmiştir. Bu sayede
vurgulama yapılmak istenen yere izleyici yönlendirilmiştir.Çevreyi tanımlamada
da yardımcı olan bu sesle suyun olduğu bir yöre ve suların buza kırılarak
dönüştüğü duygusu verilmiştir. Yerin oynaması ve görüntünün titremesi, buzların
yükselme ve kırılma sesleri ile görüntüyü desteklemektedir. Buzların kırılma
sesi ve öncesinde adamın bağırması bir özelliği belli etmek için
kullanılmıştır. Bağırma ve buzun kırılması bir anlatım biçimi olarak, çevresel
seslerle desteklenmiştir. Yoğun dipseslerin(tahta kırılması, buz kırılmaları)
ardından sakinleşen adam gösterilir ve dipsesle karakter özdeşleştirilir.
sonrasında kullanılan birleştirici ses ile insanların bağırma sesleri ile
görüntüye giren insanların önceden geleceği bilgisi verilmek istenmiştir,
sonrasında görülen insan görselleri ile bu ses ve beklenti doğrulanır. Filmin
içerisinde ayrıca düşme, vurma gibi destekleyici sesler filmin gerçeklik
duygusunun verilmesi için kullanılmıştır. yere düşen insanın düşme sesi gibi...
Çatışmanın ardından kullanılan sıralayıcı seslerle acıklı bir durum
betimlenmiştir. Adamın elini aşağı indirmesi
ve buzların kırılma, yükselme sesleri bize karakterin buz olduğu bilgisini
verir. Karakter bu sesle özdeşleşmiştir. Kadına işkence ettirilen sahnede kuş
sesleri ile çevresel sesler kullanılarak uzamla ilgili verilir(07:35). (10:20)
çocucuğun ağacın tepesine çıkması ve rüzgarın sesi ile yüksekte olduğu duygusu
verilmiştir. Kuş sesleriyle bulunan ortamın ortam olduğu gösterilir.(16:58)
Teegra’nın suya atılması doğal su sesiyle desteklenmiştir. (20:16) dövüşmeyi
görmeyen izleyiciye yumruk ve vurma sesleri ile dövüşmenin yaşandığı sesle
verilmiştir. Çalı ve kuş sesleriyle mekan hakkında bilgi verilir. Canavarın
çıktığı sahnede kullanılan yüksek sesle tehlikeli ve güçlü hayvan görüntüsü
sesle desteklenerek heyecan artırılmıştır. Kızın ormanda kafa karışlığını
destekleyen yoğun kuş ve hayvan sesleri ile bilmediği yerde olduğu duygusu
güçlendirilmiştir.(26:45) çocuğun kurtlarla karşılaştığı sahne kurtların
sesleri ile tehlikeli düşman olduğu izleyciye hissetirilmiştir.(29:19)da çocuğu
izleyen ve ona doğru gelen kişi çalılara basma sesi ile gösterilmiştir. Ateşin
yanışındaki çıtırdılar, doğa sesleriyle desteklenen dipseslerdir. Filmde günden
geceye, geceden güne geçişler vahşi ortamdaki hayvan sesleriyle
desteklenmiştir.(38:54) adamın tuvaletini yapmasını dipsesle anlatılır.
(01.03.33)de hava koşullarının zorluğu rüzgar sesi ve uğultuyla desteklenerek
kullanılmıştır.(01:11:30) da Nekro’nun ölümünü, Jarol buzların sesiyle anlar.
GÖRSEL NİTELİKLİ GÖSTERGELER BEDEN DİLİ GÖSTERLERİ
Filmde genel olaral dışses ve diyaloglar beden
diliyle desteklenerek kullanılmıştır. Aksiyon sahnelerinin yoğun olduğu filmde
güç, güşsüzlük duyguları, çaresizlik, öfke gibi duygular beden diliyle
ağırlıklı ve abartılı olarak kullanılmıştır. Bunun nedeni karakterlerin yoğun
duygularını desteklemektir. Filmin başında anlatıcının hikayeyi resimlerle
anlatması ve resimlerdeki karakterler hakkındaki ön bilgi duruşlarıyla
verilmiştir. Filmin ilk sahnelerindeki tahta setin arkadasındaki adamın el
işaretiyle adamlara yaptığı hareketle komutan emir veren kişi olduğu
gösterilir. Filmde önemli detaylardan birinin Nekron’un vücut hareketleriyle
buzları yönetmesidir. Ve bütün beden hareketleri öfkesini temsil etmektedir.
Dokunma
(04.29)Eliyle çocuğun sırtına vurması yanına
gelmesini destekleyen bir hareket olarak gösterilmiştir. Bu iki kişinin birbirini
tanıdığının göstergesidir. Ağaca tımanırken çıkamayan arkadaşını eliyle iten
adamın görüntüsü dokunmaya örnek olarak gösterilebilir. Teegran’nın babasıyla
konuştuğu sahne ise sevgilerini gösterdikleri sahne olarak gösterilebilir.
Teegran’nın evcil hayvanına dokunuşu onu sevmesinin göstergesidir ve dokunma
ile desteklenmiştir.Jarol’un adamlarla konuşurken oğlunun omzuna elini koyması
onun söylediklerini desteklemek için kullanılmıştır.(31:52) eti pişirirken
çocuğun elini tutması yakınlaşmalarına göstermektedir.(44:57) kadının kızın
başını okşaması güven hissini vermek için gösterilir.
Yönelme
Çocuğun tepeye çıktıktan sonra bakışını çevirerek
gözleriyle yönelmesi başka bir karakteri göstermek için kullanılmıştır.(11:30)
çocğun üstüne dik bakışlarla yönelen ilkel insanların öfkesi gösterilmiştir.
(13:38) Jarol’un oğlunun gözleriyle adamlara yönelmesi öfkesinin göstergesidir.(51:27)Kızın
Nekron’a seslenişi ile bakışlarla beraber Nekron ve annesi kızı dinlemek için
ona yönelirler.
Görünüş
Kıyafet ve giyim tarzlarıyla dönemin modern dönem
olmadığı gösterilir. İlkel insanların takısız sadece altlarını örttükleri
hayvan giysileri vahşi ortam insanı olduklarını gösterirken, aynı şekilde
giyinen ancak saç ve takılarla süslenen başka bir kabilenin onlardan daha
gelişmiş olduğu gösterilir. Kraliyet
bölgesi insanlarının takıları ve giyimlerindeki renk ve tonlarla daha elit
oldukları gösterilmiştir. Filmde, takılar zengin ve yüksek sınıfın
göstergesidir. Nekron ve annesinin kostümlerinin mavi renkli oluşu soğukluklarını
gösterirken, Jarol ve toplumun giydiği renkler kırmızı tutku, sıcaklığı ve
ateşi simgelemektedir.
Baş Devnimleri
Nekron’nun filmin başındaki baş devinimleri ve
kapalı gözleri ile kendinden geçtiği ve buzları hareket ettirdiği gösterilir.(09:01)
da çocuğun lafasını sağa sola sallaması silah aramasını gösterirken, sesin
geldiği yere dönen bakışlarını çeviren ilkel adamların çocuğa yönelecekleri
duygusu gösterilmiştir.(28:51) çocuğun kafasını sağa-sola , yukarı çevirmesiyle
bulunduğu menaı tanımaya çalışması gösterilmiştir.
Yüz İfadeleri ve Gözler
Bağırarak agzını açıp, kaşlarını çatılan Nekron’un
yoğun öfke duygusu gösterilmiştir. Nekron’un annesinin konuşma yaptığı sahnede
yüzündeki gülümseme ile yaşanılan trajediden hoşnut olduğu gösterilir. Annesiyle
konuşurken gözlerini indiren Nekron’nun yorgunluğu gösterilir. İlkel insanların
durumlar ve karşısındaki öfke ve korkuları yüz ifadeleri ve gözlerdeki
hareketlerle anlatışmıştır. (07.42) Ölünün üsteki eşyaları inceleyen ilkel
adamın anlamaya çalışması ve sonrasındaki öfkeli tavrı örnek olarak
gösterilebilir. (10.46) çocuğun karşısına çıkan adama şaşkınlığı gözlerini
açmasıyla anlatılırken, gözlerini bıçağa yöneltmesiyle fikir bulduğu duygusu
gösterilir.(11:49) atlayan çocuğa bakan adamın şaşkınlığı gözlerini dikmesi ve
ağzını açmasıyla gösterilmiştir.Jarol’u gördüğümüz ilk sahnede durağan bir
sekilde uzağa bakması düşünceli oluşunu gösterirken, kızı Teegra’nın konuşma
sırasında göz kapaklarını indirmesi babasından istediğini alamadığı düşüncesi
desteklenir.(14:33) te kızın bağrıması ve içeriye adamların girmesine olan
tepki slow-motion çekimle, kızın yüzündeki şaşkınlık ise gözlerini açmasıya
gösterilmiştir.(17:23) kızın yüzündeki hoşnutluk kadınlığını kullanışını
gösterirken, adamların izlerken gülümsemeleri kızın hareketlerinden memnun
olduklarını göstermektedir.(37:33) kızın başını eğerek ve gözlerini indirmesi
umutsuzluğunu ve teslimiyetini göstermektedir.(44:09) Jarol’un oğluna Nekron’a
gitme teklifine oğlunun kabul etmeyen tarzına karşılık yüksek sesle set çıkışı
ancak kaşlarını indirip oğluna sarılması beden dili olarak istemediği bir
düşünceyi zorla kabul ettiğinin göstergesi olarak gösterilmiştir. Sözle bunu
dile getirmeyen Jarol, beden dili yani gözleriyle bunu izleyeciye gösterir.(52:44)
Nekron’nun kahkahayla gülüşü Teegran’nı aşağılaması olarak gösterilmiştir.
.(01:11:30)
da Nekro’nun ölümünü gören annesi ağzını açar ve haykırmaya başlar bu bir ağıt
gibi, inanmadığı duruma karşı tepkisidir. (01:13:57) Atın
üstündeki adamın yakın yüz gülümsemesi başarının kazanıldığını haber veren
göstergedir. Nekron’nun ölümünü haber veren ifadedir.
Duruş
İlkel insanların duruşu aşağı doğru ve maymuna
benzetilebilir. Bu duruş biçimi ilkelliklerini göstermektedir. Diğer kabiledeki
insanlar daha dik durmaktadır. Bu insanın temsilidir. iki karakter arasındaki
evrim duruşlarıyla gösterilmiştir. Nekron’nun annesinin duruşu kendinden emin
oluşunu göstermektedir. Karakterle ilgili önemli detay duruşla verilmiştir.Ateş
kralı Jarol’u gördüğümüz ilk sahnede elini dudaklarına götürmesiyle düşünen
adam görüntüsü verilmiştir.(13:03) Teegra’nın kendine yatağa atışı ve duruşu,
rahatlığını göstermektedir. Aynı şekilde bu Teegran’nın cinselliğinin
izleyiciye gösterildiği sahnedir. Kadınlığının farkında olan bir karakter olarak
anlatılmıştır.(13:38)Nekron’nun adamlarının Jarol’la konuştuğu sahnede Jarol’un
duruşu adamlardan üstün olduğu gösterilirken, oğlunun kollarını kapatarak
dinliyor oluşu iletişime kapalı olduğunun göstergesidir. Filmde eğilme
hareketi, düşmandan saklanma olarak kullanılırken, ilkel adamların duruşlarının
çarpık, eğik ve kambur duruşu köle olduklarını betimlemek için kullanılmıştır.(37:33)
kızın ana rahmine benzeyen duruşu içine dönmesini betimlemek için
kullanılmıştır. İlkel adamların koklayarak arama biçimi ise hayvansal
duygularının ağırlıklı olduğunu göstermektedir. (47:33) teki arama şekilleri
buna örnek olarak gösterilebilir.
Jestler
Nekron’nun annesini dinlerkenki elini yüzüne götürmesi ve ovuşturması
durumdan sıkıldığını destekleyen jestlerdir. Annesinin elini kapatıp kendine
götürmesi gücü isteyen karakter olarak gösterilir ve jestle desteklenir.
Askerlere emir veren annenin gözleri ve dudaklarıyla yaptığı vurgu
hareketleriyle kızı getirmelerinin önemini vurgular nitelikte kullanılmıştır.
Askerlerin başlarını eğerek emiri kabul ettileri gösterilmiştir. İlkel
insanların bütün duyguları jestlerle desteklenerek anlatılmıştır. (37:33)kızın
eliyle başını ovması çaresizliğini göstermek için kullanılan jestlerdendir.(42:55)kızın
yere yatarak ellerini ki yana açıp avuç içini göstermesi teslimiyetin ve
korkunun göstergesidir. (52:24)kızın elini uzatışı barış sağlamak için anlaşma
yapmasını göstermektedir.(56:28) Nekron’la karşı karşıya gelen Jarol’un oğlunun
elini sıkması, öfkelenme duygusunu desktelemek için kullanılmıştır.(01:09:29)
Teegran’nın iki elini yüzüne götürmesi olaylar karşısındaki çaresizliği ve ne
olacağını ön görememe durumunu göstermektedir.(01:04:05) adamın sürüklenerek gelişi ve yerde elini
havaya kaldırması öldürülmemesi için yalvardığını anlattığı jesttir. .(01:11:30)
da Nekro’nun ölümünü gören annesinin kollarını iki yana açıp yukarıya bakışı
üzüntüsü için bir ağıt simgesidir.(01:14:12) adamın ölümüne engel olmak isteyen
Teegra’nın eliyle kolunu tutuşu engel olmanın göstergesidir.
ANLATISAL NİTELİKLİ GÖSTERGELER
Fire and ice filminin kişi, uzam ve zaman
göstergeleri birbirleriyle içiçe kullanılarak verilmiştir. Giyim tarzından,
hikayenin geçtiği zaman ve mekan hakkında bilgi verilmiştir. Ancak fantastik ve
filmsel bi zaman kullanıldığından yakın benzetmelerle izleyicide tanımlamalar
yapılmıştır. Eski çağda ve modern toplumun olmadığı bir dönemde geçtiği yaşam
alanlarından anlaşılmaktadır. Filmde insan karakterleri kullanılmıştır.
Kişi
Filmde kötü kadın Juliana kötü karakteri canladırmaktadır.
Oğlu Nekron buzları yöneten ve öfkeli, duygusuz, otoriter karakteri
canlandırmaktadır. Jarol ise otorite güçlü karakterdir. Teegra ise Ateş kralını
kızı ve erkek egemenliğinden sıkılmış, bikini giyimi ile cinselliği temsil eden
karakteri canlandırmaktadır. Larn ise insanları Nekron tarafından katledilmiş
ve kaçmış iyi kahramandır. Darkwolf ise gizemli, güçlü ve iyi karakterdir.
Nekron’nun egemenliğindeki ilkel kabile ise kötü, öfkeli ve korkuyla emirleri
yerine getiren zayıf vahşi insanlar olarak karakterize edilmişlerdir. Jarol’u
oğlu, kabileler yardımcı karakterler olarak kullanılmıştır.
Uzam
Filmin bütünü dış uzam yani dış mekanda geçmektedir.
Geçilen yer ağaçlar, hayvan sesleri ve göllerle betimlenmiştir. Filmdeki uzam
ormandır. Ara sahnelerde kalelerde geçen iç uzamlar karakterlerin yaşam
biçimlerini göstermektedir.Nekron buzlardan oluşmuş mağarada yaşamaktadır. Jarol
ve topluluğu lavların olduğu mağaranın yanındaki kalede yaşar. Bu buz ve ateşin
yaşam biçimlerini etkilemesi için seçilmiştir. Uzamsal ilişkiler açısından
filmde ağırlıklı olarak mahrem alanlar kullanılmıştır. Dövüş sahnelerinin
ağırlıklı olduğu filmlerde mahrem alan en çok kullanılan alandır. Kişisel alan
kızın çocukla ilk karşılaşma sahnesi örnek olarak gösterilebilir.
Zaman
Filmde gece- gündüz zaman bildirimleri renk ve sesle
verilmiştir. Kuşların sesi ve gözlerini açan insan görüntüsü gün doğumu
gösterilirken, gri renk kullanımı ve baykuş gibi kuşların sesi ile gecenin
gelişi gösterilmiştir. Filmin başındaki anlatıcı ile hikayenin bitmiş bir
hikaye olduğu bilgisi verilmiştir. Bu hikayenin bir anlatıcıyla başkalarına
anlatılmasını göstermektedir. Filmde gerilmeye en uygun örnek prenses
Teegra’nın kaçırılmasının slow motion çekimle ile uzatılmasıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder