Fritz The Cat Animasyon Film Çözümlemesi (Beden dili göstergeleri, işitsel göstergeler ve anlatısal gösterlere göre)
Fritz The Cat Animasyon Film Çözümlemesi (Beden dili göstergeleri, işitsel göstergeler ve anlatısal gösterler göre)
http://www.youtube.com/watch?v=-ec_S-QF0Y4
sayfasındaki 10 dakikalık görsel kullanılmıştır.
Ralph Bakshi'nin ilk yönetmenliğini yaptığı film
olan Fritz the cat 1972 yılında çekilmiş ve amerikan sinema birliğinden x
sertifikası alan ilk animasyon filmdir. X sertifikası ise, sıradışı sahneler
içerdiğini gösteren bir sertifikadır. Filmin konusu şiddet, ırkçılık, cinsellik
içerir. Grindhouse olarak isimlendireceğimiz bu tür, amerika'da b sınıfı
diyebileceğimiz ancak daha çok seks ve şiddet içeren, bayağı bir estetizmden
beslenen ve yerleşik ahlaki yapıya tezat uçlarda gezinen temalara yer veren
filmlerin gösterildiği sinemalara verilen isimdir. Günümüz Simpsons çizgi
dizisine benzetilmektedir.
Filmden ilk 10 dakikalık bölümünü çölde kaldıkları
bölümden seçtim. Filmin ilk sahnesi yakın plan iki motordan gelen dumanların
gösterimi ile başlar. Filmin başlangıç sahnesi müzikle başlar ve ses
kullanılmaz. Müzikle görüntüler tamamlanmak istenilmiştir. Aksiyonun hakim
olduğu bir başlangıç müzikle desteklenmiştir. Animasyondaki bütün ana
karakterler ve yan karakterler dahil olmak üzere hepsi hayvanlardan
seçilmiştir. Animasyondaki bütün karakterler insan formatında kullanılmıştır.
Ayakta yürümektedirler, insan gibi giyinip bütün jest ve mimikleriyle insan
gibi hareket etmektedirler. Kedi karakteri ana kahraman olarak baş rol olarak
kurgulanmıştır.Çünkü kedinin başından geçen olay silsilesi anlatılmaktadır.Filmin
ilk karesinde gördüğümüz farenin yüzü ve duruşu donuktur, bir yere kitlenmiş
gibi ve hızlıca gitmek ister gibi hareket etmektedir. Bu hız müzikle etkili hale
gelir. Giydiği yelek, botları, kolyesi ile zengin yada elit bir karakter olmadığı
anlatılır. Gözlerindeki donuk ve hareketsiz bakışla ne yapacağını bilmediğimiz
bir karakterle karşılaştığımızın izlenimi verilir. Buna ek olarak farenin
renginin mavi oluşu soğukluğu ve sıradışılığınıda göstermektedir.motorsiklet
kullanan mavi bir fare ve motorunun üstünde bulunan nazi işareti karakterin iyi
yönlü olmadığını gösteren başka bir simgedir.Fareye doğru koşan inekin giyim ve
kuşamından dişi olduğunu ve göğüslerinin açıklığı ile cinselliği temsil ettiği
farkedilmek istenmiştir. Farenin beklemeden ineğin yanından geçişi ve ona doğru
yönelen ineğe bakmaması ile iki karakter arasındaki iletişim anlatılmaktadır.
İneğin dudaklarındaki pembe ruj romantizmini gösterir. Düştükten sonraki bakış
mutsuzluğunu anlatırken, hafif kalkıp doğrulması gidene şaşkın bakışını
göstermek için kullanılmıştır. Fonda motor sesiyle fareyi görmediğimiz
zamanlarda gittiğini duyu yoluyla vermek isçin kullanılmıştır. Geniş açıda
farenin gidişine geçen kamera ile uzam hakkında bilgi verilmek istenmiştir. Çölde
geçen bir mekan ve aykırı tiplerle dolu bir hikaye içine girileceği izleyiciye
gösterilmektedir. Farenin arkasından kullanılan yoğun toz bulutu hızlı
gittiğini gösterilmek için kullanılmıştır. Sonraki karede İneğin koşturarak
tepeye tırmanması ise fareden vazgeçmediğini göstermek için kullanılmıştır. Ve
düşüp tekrar tırmanması fareyi durdurmak istediğinin göstergesidir.Tepeye
çıktığında şaşkın yukarıya bakışı ile durdurmak için fikir bulduğu izleyiciye
gösterilir. Tepeye çıktığında yanındabir hayvanın kurukafatası resmedilmiştir.
Bu mekanla ilgili yaşamın olmadığı bir yer izlenimi vermek için desteklenmiş
bir anlatımdır.İneğin cebinden çıkardığı şırınga ve parlaması, aynı anda motorun
camından yansıyan ışık şırınganın fare için önemli olduğu anlatılır. Filmin
başında hiç yüz hareketi yada mimiklerini görmediğimiz farenin şırıngayla
gözlerinin açıldığını ve dikkatini oraya yönelttiğini görürüz. Fare ve nesne
ile ilişki bu şekilde ifade edilmiştir. Şırıngayı gördüğü andaki dönüşüyle
şırıngayı almaya gittiği anlatılır.Geniş plana geçişle uzam hakkında hiç
kimsenin yaşamadığı ve kurak bir yer olduğu gösterilir.Şırıngayı elinde tutan
ve sallayan ineğin dişlerinin hepsi gülümsemeyle gösterilmiştir. Bu görüntü
memnuniyetin ifadesi olarak kullanılmıştır. Müziğin bitişi ve fluya düşen
çerçeve ile iki karakterin öyküsü biter ve yeni bir hikayeye geçiş yapılır.
Yeni hikayenin ilk karesi otoban ve kaktüslerin
görüntüsüyle başlar. Kaktüs çölün bir
simgesidir ve bu görüntü izleyicide sorgusuz olarak mekanın çöl olduğu duygusu
yaratır. Aydınlık ve tek renk seçimi ile zamansal olarak gündüz duygusu
verilir. Farklı bir müzikle başlayan hikaye izleyiciyi yeni hikayeye hazırlamak
için kullanılmıştır. Otobanda gördüğümüz araba ile yeni karakterler karaye
girer. Filmin zamanı ile motor ve araba kullanımı ile çok uzak geçmiş olmadığı
modern zamanda geçtiği bilgisi verilmektedir. Kostümlerle de bu düşünce
desteklenir. Arabanın durma sesiyle bozulduğunu ve çatık kaşlarıyla bağıran
kediyle durumdan öfkeli olduğu gösterilir. Fritz diye seslenen dişi kedi ile
filmin ana karakteri izleyiciye tanıtılır. Bunun dışında hayvanlardaki dişi ve
erkek ayrımı, kostümle ve hareketler belirtilmiştir.
Kadının uyuyan kediyi tutarak sarsmasıyla uyandırma
isteği gösterilir. Bu ikili hikayede söyleşi kullanılmıştır. Diyaloglarla
duygular ve düşünceler anlatılmak istenmiştir. Gözleri yarı açık uyanan kediyle
uykulu hali gösterilir. Şaşkın açık gözleri ve ufak zıplama hareketiyle durum
karşısındaki şaşkınlığı gösterilir. Kafasını camdan çıkaran kedinin durumdan
memnuniyeti ise gülümseyen yüz ifadesi ve diyaloglarla anlatılmıştır.Kadının
çatık kaşları ise mutsuzluğu anlatılırken, Fritz’in 2 gündür uyuyorsun
cümlesine tepkisi açık gözleriyle desteklenmiştir. Kolları kavuşturan kadının
karşısında Fritz’in suçlu ifadesini başına öğe eğişi ve göz kapaklarını yere
indirmesiyle gösterilir. Fritz’in kollarını arkaya atarak gülümseyen yüz
ifadesi ile durumdan memnun olduğu anlatılır. Kadının parmağını kaldırması ve
çatık kaşları ile uyarıda bulunduğu gösterilir. Genel çekimde kurukafatsı
gösterilerek yalnızlıkları anlatılır. Fritz’in eline dudaklarına götürmesi ise
düşündüğünü ve çözüm bulmaya çalıştığı anlatılır. Kadının elini başına koyması
Fritz’den birşeyler yapmasını beklediğini göstermek içindir. Arabdan inen ve ön
kapağı açan Fritz’in karesinden arka kapağı açıp kollarını birleştiren kadınla
arabadan anlamadığı gösterilir. Eline beline koyan kadının cevap beklentisi
desteklenir. Kedinin gözlerini yukarıya dikip bakması ve yeni bir müzikle yeni
bir olayın başlayacağı ve toz bulutuyla yeni bir aracın gelişi gösterilir.
Ellerini açarak arabaya işaret eden Fritz’in arabayı durdurmaya çalıştığı
anlatılır. Farklı müzik kullanımı ile yeni bir karakterle karşılaşırız. Yeni
karakter giyim ve arabasının şekili ile köylüdür. Ve araçta taşıdığı tavuklarla
da çiftliğe gittiği görsel olarak izleyiciye anlatılır. Köpeğin zıplayarak
bağırması tavukların sesinden rahatsız olduğu gösterilir ve tekrarlanan
bağırmalarla bu duygu desteklenir. Eline çivili tahtatı alan ve vuran köpekle
öfke ve şiddeti gösterilir. Tavukları umursamadığı ve çıkardıkları sesten
nefreti vurmasıyla anlatılır. Ve vurdukça sarı halkaların belirmesi ise vurma
gücünü göstermek için kullanılmıştır. Yere saçılan tüylerle tavukların darbe
aldıkları ve olaydan etkilendikleri anlatılır. Darbelerden sonra üstlerine kan
oluşan ve sonunda boyunlarını bükmeleri ve seslerin kesilmesiyle ölümlerini
göstermek için kullanılmıştır. Ses kesildikten sonra yüzü gülen köpeğin
mutluluğu gösterilir. Ve izleyiciye iyi bir karakter olmadığı anlatılır. Yere
akan kanlarla şiddetin boyutu gösterilirken kolunu kamyonete dayayan köpekle
çarpık duygular anlatılır. Sonraki karede
sigara içen kadın, gülen kedi ile durumdan rahatsız olmayan karakterler
olarak anlatılmak istenmiştir. İroni, bir hayvanın başka bir hayvanı vahşi
şekilde öldürmesi, insanların birbirlerini nasıl umursamadan öldürdüklerine
karşı yapılan bir alt metin olarak düşünülebilir. Köpeğin çatık kaşları ve
yüksek ses tonuyla Fritz’i azarladığı ve Fritz’in başını önüne eğmesiyle haksız
olduğu gösterilir. Ve kadının kollarını birleştirmesiyle suçu desteklenir. Benzini
biten arabaya baktırdığı için kızan köpek arabasına gider ve el işaretiyle
gideceği yönü gösterir. Fritz’in aşağılamalara sinirlenmesini ise kaşlarını
çatılmasıyla verilir. Ve ardından yüzlerini kapatmaya çalışan ikilinin dumandan
rahatsız olduğu gösterilir.Yakın yüz kaşlarını çatan ve gözlerini kısan kediyle
köpeğe sinirlendiği küfür etmesiyle desteklenir. Sonraki karede orutan ve elini
yanağına koyan göz kapakları yarı alanan kediyle durum karşısında umutsuz
olduğu gösterilmek için kullanılmıştır. Ne yapacağını bilemem duygusudur ve
beden diliyle anlatılmıştır. Kadının elinde kovayla gelmesi ve kovayı Fritz’e
uzatması ile benzini alacak kişinin Fritz olduğu gösterilir. Kovaya vurması ve
küfürüyle yapmak istemediği bir iş olduğu anlatılır. Kadının kafasını diğer
tarafa çevirmesi ile iletişimi kestiği ve diyaloğa girmeyeceği gösterilir. Bu
duygu kollarını birleştirmesiyle de gösterilmiştir. Ardından ikilinin
birbirlerine karşı yaptıkları hareketler ve mimiklerle tartışma içinde
oldukları ve anlaşamadıkları gösterilir. Kadının el hareketleriyle Fritz’e
yönelmesi haklı taraf olduğu, Fritz’in geri çekilmesi ve susması ise
haksızlığını göstermektedir. Ağızlarını açmaları birbirlerine yönelmeleri ile
sözel tartışmaları gösterilir. Kadının yakın çekim ağızı ile öfkesi
desteklenir.Fritz’in kadın karşısında ellerini arkadasn bağlaması ve göz
kapaklarının yarıya inmesi ile kadının söyledikleri karşısında söyleceklerinin
olmadığı anlatılmak istenir. Fritz’in el işaretiyle yaptığı hareket çok konuşan
vıdıvıdıcı kadın anlatısının bir biçimidir. Şikayet eden bir kadın ve bundan
sıkılan erkek simgesidir. Kovayla yürüyen Fritz’in yüz ifadesi ne yapacağını
bilmediğini anlatırken geri dönüp baktıktan sonra kovayı fırlatan ve kaşlarını
çatıp ellerini yana açarak yürüyen Fritz’le durumu kabul etmediğini ve kararını
verişi gösterilir.
Müziğin değişimi ile bu karar desteklenir ve yeni
bir hikayeye geçiş yapılır.Klozetin içinde suda yansıyan kediden tuvaletten
çıkan ineğe geçiş yapılır ve filmin başında gördüğümüz karakerterler Fritz’in
karşılacağı bilgisi verilir. Hikayelerin kesişme noktası sudaki kediyle
gösterilmiştir. Başta çıplak olarak gördüğümüz inek bu kez giyinmiş ve mutlu
bir ifadeyle tuvalatten çıkar. Yürürken çiçekleri görür ve eğilir bu hareket
hem cinsellik içerir hemde çiçeği alacağını gösterir. Çiçeği burnuna götüren ve
koklayan ineğin kokudan haz aldığı gülümsemesi ve dişlerini göstermesiyle
anlatılır. Çiceği yüzüne götürerek, yüzüne dokunduran ineğin çiçeği sevdiği
gösterilir. Kafasına çiçeği koyan ve zığlayarak yürümesiyle mutluluğu anlatır.
Motorsikletiyle ilgilenen fareye geçen kamera yakın yüz fareyi gösterir ve
gözleri, yüz ifadesiyle donukluğu anlatılır. Çiçeği uzatan ineğe elindeki
aletle vuran farenin ineği sevmediği gösterilir. İneğin göz kapaklarının
düşmesi ve gözünden gelen yaşla farenin yaptığı harkete karşı üzüntüsü
anlatılır.Yolun kenarındaki Fritz’e geçen kamera eğilerek elini alnına
götürmesiyle bir araç beklediğini gösterir. El işaretiyle arabayı durdurmak
isteyen Fritz’in otostop çektiği gösterilir ancak hızla geçen ve zıplayan
Fritz’le ezilme tehlikesi anlatılmak istenmiştir.
Geniş planda 3lüye geçen kamera motora binmeye
çalışan inek ve donuk ifadeyle bakan fareyi gösterir ve hemen arkasından düşen
kediye bakan fare, kediyle diyaloğa girer. Kedi ve farenin diyaloglarını
izleyen ineğin şaşkınlığı gözlerindeki büyüme ile gösterilmiştir.Fritz’in
motora binmesi ve binerken ineğe dokunması ile inekten hoşlandığı gösterilir.
Haç işaretleriyle mezarlık geçişi yapılarak zamansal
değişim gösterilir. Akşama geçiş başlar ve mekan değişmiştir. Mezarlığın olduğu
başka bir mekana geçiş yapılmıştır. Kapıyı çalan yakın farenin eliyle yeni
mekanın mezarlıklar içerisinde bir ev olduğu gösterilir. Kapıyı açan yeşil ve
tırnaklı bir el ile sadece çatık kaşlı gözler gösterilir ve misafirden
hoşlanmayan bir ev sahibi izleyiciye tanıtılır.Fareyi görünce çatık kaşları
düzelen ev sahibinin fareyi tanıdığı anlatılır.Fritz’in şaşkın bakışlarıyla
olaya yabancı olduğu gösterilir.Farenin gözlerinin kırmızıya dönmesi ve
hareketlerinin değişmesi ile hipnoz durumu anlatılır. Fritz’in eline uzatması
tanışma isteğini gösterirken adamın(ses tonundan anlaşılmaktadır) geri çekilip
Fritz’i süzmesi ise tanımaya çalışmasını göstermektedir. Adamın vücut
hareketlerinden sürüngen bir hayvan olduğu anlatılır. Yakın plan yeşil yüzlü
bir başka bir karakter olan dişi kertenkele gösterilir ve elinde silahla
tehlikeli olduğu anlatılır. Büyük haç ve haçın içindeki çivili el ile
geldikleri mekan hakkında bilgi verilmek istenmiştir.yeni karakterin kadın
olduğu göğüsleri ile gösterilir ve ahlak duygusu ise hareketleriyle
desteklenmiştir. Sonraki planda ineğe geçen kamera ile ayaklarından geçerek
inekle yürür ve müziğin değişimi ile yeni bir hareketin yaşanacağı duygusu
verilir. Farenin yanına giderek sarılan ineğin fareyle konuşma isteği
gösterilir. Farenin omuz silkmesi ile ineğin isteğine olumsuz cevap verdiği
gösterilir. Birbirlerine bağıran ve ellerini sıkan ikilinin kavga edeceği
duygusu verilirken yumruklarla bu kavganın fiziksel hali gösterilir. Masadaki
kadının iki elini açıp ayağa kalkması ile kavgadan hoşlandığı gösterilir.
Farenin zincirle ineğe vurduktan sonra kanların sıçraması şiddetin dozunu
göstermek için kullanılmıştır. Fritz’in kavga karşısında şaşkın bakışı ve
yatağa sinmesi ise korkusunu anlatmaktadır. Beklemediği bir gösterinin
ortasında kalmıştır ve gözlerindeki şaşkınlık ifadesi ile bu durum
desteklenmiştir. Masadaki kadının diyalogları gösteriden keyif aldığını ve
devam etmesini istediğini göstermektedir.
Bütün filmden seçtiğim
10 dakikalık bölüm için şiddet, cinsellik, karakterlerin özellikleri ağırlıklı
olarak beden diliyle( jest, mimik, yüz ifadeleriyle) anlatılmıştır.
Diyaloglarla bu duygular yoğun olarak anlatılmak istenmiştir. Karakterlerin
yalnızlıkları kullanılan uzamla, yani diğer bir anlatımla çölle
özdeşleştirilmiştir. Farenin donuk ve şiddet tarafı, yılan kadının şiddet
eğilimi, Fritz’in umursamaz hareketleri, İneğin fareye olan aşkı ve romantik
tarafı, Köpeğin nefret duygusunun yoğunluğu iletişim halindeki bakış, ses
tonları, mimikleri, bedensel hareketleriyle anlatılmış ve bütün karakterlerin
birbirlerinden farkları bu şekilde gösterilmek istenmiştir. Filmin içerisinde
kullanılan destekleyici müzikler izleyiciye karşılacağı hikayelere hazırlamak
için kullanılmıştır. Her farklı hikayenin müziği ve ritmi farklıdır. Gösterilen
bütün karakterlerin duruş biçimleri kendileri ile ilgili bilgi vermektedir.
Filmin rengi, zamanı, karakterleri ve olayları anlatmada ustaca seçilmiş ve
kullanılmıştır
Yorumlar
Yorum Gönder