PİXAR KISA FİLM ÇÖZÜMLEMESİ (Beden dili nitelikli Göstergelere Göre) “ ONE MAN BAND” ( TEK KİŞİLİK ORKESTRA)
PİXAR KISA FİLM ÇÖZÜMLEMESİ (Beden dili nitelikli Göstergelere Göre)
“ ONE MAN BAND” ( TEK KİŞİLİK ORKESTRA)
Andrew Jimenez ve Mark Andrews’ın yönettiği tek kişilik orkestra
isimli kısa animasyon film 31 Aralık 2005 yılında Pixar Şirketi tarafından
çekilmiştir. Süresi 4 dakika 33 saniye olup Walt Disney tarafından dağıtımı
yapılmıştır.
Filmin müzikleri Michael Giacchio tarafından hazırlanmıştır
bu bilginin önemi ise, filmdeki içeriksel anlatım, duygu, mimik , jest ve beden
dili tamamıyla müzikle sağlanmıştır.
Filmde kullanılan kostüm, dekor ve uzam bize eski zamanda
geçtiğinin bilgisini verir. Sahne elle çizilmiş bir kağıttaki sokak çalgısının
resmiyle açılır. Bu izleyiciye müzikle karşılaşacağı duygusunu verir. Kırmızı perdenin açılışıyla dikkat çekerek
müzikli anlatıma başlanır.
Sahne geniş açıyla değil detayla başlar, uzam hakkındaki
bilgiyi başta vermeyerek izleyicide nerede geçtiğine dair merak uyandırır.
Müzisyen şarkıya başladığında kamera açılır ve geniş plan
görüntüye geçilir. Bize hikayenin geçtiği yerle ilgili bilgi verir. Evler ve
gökyüzünü göstererek hafif alt açıyla müzisyenin boş bir meydanda tek başına
yalnızlığı hissettirilir. Küçümseme olarak algılatmayan ancak yalnızlık
duygusunu güçlendiren bir çekim olduğu söylenebilir.
Geniş açıya geçildiğinde başta duyulan güçlü müzik azalır ve
önümüzde duran kuşun gökyüzüne uçması daha net duyulur. Bu müzik azaltması ve
öndeki kuşun sesinin yoğunluğu müzisyenin boş meydanda etkisini gösterir. Kuşun
uçması beğenilmeme olarak da düşünülebilir.
Kuşun uçuşuyla yakın plan müzisyene geçiş yapılarak
müzisyenin duygusu, müziğini çalışıyla verilmek istenmiştir. Müzisyenin
bakışıyla üst açıdan yerde duran boş kaba geçiş yapan açıyla müzisyenin para
beklentisi gösterilir. Müzisyenin amacı müziği sadece çalmak değil, bunun
karşılığında para almak istediği duygusu verilmiştir. Müzisyenin beklentisinin
olmadığı duygusu, yarı açık göz kapaklarıyla verilmek istenmiştir.
Müzisyenin gözünden çekime devam eden kamera etrafa bakar ve
o sırada küçük bir köylü kızını görürüz. Kızı gördüğümüz anda müzisyenin notası
bir şey keşfetmiş hissiyatı verir.
Müzisyenin yakın yüzüne geçen kamera hareketiyle gülümseme ve
müziğe ara vermesini görürüz. Bu anlatım müzisyenin mutluluk ve sevinme
duygusunu göstermek için kullanılmıştır.
Köylü kız çocuğu ekranda belirli bir yöne yürüyerek
çerçeveye girer. Onu takip eden kamera çeşmeye yönelir ve elindeki altına
dikkat çeker. Kızın çeşmeye paraya atmak için geldiği izleyiciye bu hareketlerle
anlatılmak istenmiştir.
Köylü kızı ifadesi kıyafetindeki sadelik ve renklerinden
anlaşılmaktadır. Koyu renk ve dikkat çekmeyen kumaş bize masallarda gördüğümüz
karakterleri anımsatır. Bu da izleyicide zengin olmadığı duygusunu yaratır.
Müzisyenin renkli kıyafet ve şapka seçimi ise dikkat çekmek istediği duygusunu
verir.
Çeşmeye doğru uzanan kızın elinde altını görürüz ve kız tam
altını çeşmeye atacakken müzisyen güçlü bir ses notasıyla kızın dikkatini
çeker. Kızın dikkatini çektiğini şaşırmasından diğer bir ifadeyle gözlerinin
açıp kapamasından, vucüt hareketlerinin değişiminden anlayabiliriz. Köylü kızı
elindeki altınla durur ve dikkatini çeken müziğe yönelir. Bu önemli bir
geçiştir. Meydana girdiğinde müzisyeni fark etmeyen kız çocuğu, ani ve yüksek müzikle
müzisyeni fark eder ve ona doğru yönelir. Müziğin kullanım şeklini ifade eden
bu anlatımda müzisyen konuşma yerine notaları ve yüksek sesi kullanır yani
müziği. Müzik onun için bir iletişim, konuşma biçimidir. Seyirci beden dili ve
müzikle diyaloğa ihtiyaç duymadan bütün bu duyguları anlar.
Kızın dikkatini çeken müzisyen müziğine devam ederek kızın
kendisine doğru yürümesini sağlar. Dikkat çekmeyi yüksek notayla vurgulayan
müzisyen sonrasında müziğini çalarak kızla iletişim kurar.
Köylü kızının iki elinde tuttuğu altınla yürümesi altının onun
için değerli olduğunu anlatılır. Müzisyene doğru yürüyen kız, müzisyenin onun
önüne ayağıyla ittiği metal kupasıyla durur ve kupaya bakar.
Müzisyenin kupayı itmesi, kızdan çaldığı müzik karşılığında
para istediğini gösterme şeklidir. Bunu kıza göz kırparak (ortak dil anlaştık
anlamına gelen jest ile) destekler. Ardından müziğini bitirerek kollarını açar
ve bitirdiğini gösterir ve kızdan parayı bekler. Eliyle hadi hareketi yapması
parayı ver demenin jestle gösterimidir.
Kız çocuğu tam parayı atacakken başka bir müzik duyarız. Ve
bütün dikkattimiz o tarafa yönelir. Kızın gözlerini açmasıyla sese duyduğu
şaşkınlık anlatılır. Detay karesi olan başka bir müzisyenin resmi açılır ve
ikinci bir müzisyenin geldiği bilgisi verilir.
Müzik çalan müzisyen karesinin ardından kız çocuğuna geçilir
ve kızın yüzündeki gülümseme ile müzikten hoşlandığı anlaşılır. Kız çocuğu
hoşuna giden müziğe doğru yönelir.
İlk müzisyenin gözlerini açması beklemediği bir durumla
karşılaştığı ve kaşlarını çatmasıyla bu durumdan hoşnut olmadığı anlatılır.
Geniş planda koşan kız çocuğunu görürüz ki bu iki tarafın
göstergesi olarak algılanır. İzleyiciye iki tarafta farklı müzisyen olduğu ve
yarış olacağı düşüncesi uyandırılır. Çünkü kızın elinde tuttuğu bir altın
sadece birine gidecektir ve bunun için yarışma olacağı geniş olan açıyla taraf
olarak müzisyenleri göstermesinden anlaşılabilmektedir.
İkinci müzisyenin kafasından çıkan bir kukla yüz kızı
şaşırtır ve hoşuna gider. Bu duyguları kız çocuğunun gözlerini açmasından ve
dudaklarındaki gülümsemeden anlaşılır.
İlk müzisyenin bu kare karşısında ellerini öne doğru açıp
esnetmesinden yarışmaya katılacağını görürüz. Pes etmiyorum ifadesinin
göstergesidir.
Altını atacakken daha yüksek bir müzikle kızın dikkatini
çeken ilk müzisyen kızın ona bakmasını sağlar. Ancak yaptığı hareketlerle yere
düşmesi kızın kalkan kaşları ve gülen yüzünün çatılması, gözlerini kapaması
ve kafasını başka yöne çevirmesi
durumdan memnun olmadığını gösterir izleyiciye.
Müzisyenlerin yüzündeki kızgınlık ifadesi birbirlerinden
hoşlanmadıklarını göstermektedir. Ve iki müzisyende müzikle kızla konuşur ve
onu etkilemeye çalışır.
İkinci müzisyen ilk müzisyenin hareketlerine karşılık dans
eder ve hareketli müzikle kızın ilgisini çeker. İlk müzisyen kafasının
üstündeki küçük adamları açarak pes etmediğini ve kaşlarını çatarak oyunda
olduğunu gösterir. Bu harekete karşılık kamera ikinci müzisyene döner ve oda
sırtındaki kemanları açarak karşılık verir. Kameranın müzisyenlerin yaptığı
hareketlerden sonra detaylarla ve yakın planlarla karşılıklı plan geçişleri
yarışmanın heyecanını gösterir izleyiciye.
Geniş planda kızın ortada durduğu ve iki müzisyenin ona
doğru (birbilerine karşı)geldiği görüntüyle kızın yüz ifadeleri gösterilir.
Gülümseyen kız çocuğunun bu rekabetten hoşnutluğu anlatılır. Diğer tarafta ise
birbirine vuran müzisyenlerin düşmanlığı ve rekabeti kazanma hırsları dokunma
duygusu olan vurma ve yüzlerdeki çatılma, gözlerdeki açmalarla anlatılır.
Müzisyenlerin yan yana geldiklerinde çaldıkları tiz ve
bağırma sesleri işlerin gittikçe kötüleşeceğinin habercisidir. Müzikle bunu
izleyiciye hissettirilmeye çalışılmıştır.
Müzisyenlerin birbirlerine vurmaları ve müziğin yükselmesi
kız çocuğunda ifade değişikliğine neden olur ve gülümseme birden ağzın aşağıya
inmesine, kaşlarını aşağıya çekerek durumdan hoşlanmadığı gösterilir.
Kız çocuğunda kalan kamera açısı kızın geriye gitmesi,
olaydan korktuğu ve oradan uzaklaşma hissini anlatır. Müzisyenlerin ona doğru
yürümesi bu korkuyu artırarak kız çocuğunun geriye gitmesi devam ettirilir. Bu
anlatım kızın korkusunu ve durumdan rahatsızlığını seyirciye hissettirmek için
kullanılır.
Kızın üstüne doğru yürüyen sinirli yüz ifadelerindeki
müzisyenler çaldıkları müziklerin sesini yükselterek kızın altınını kendilerine
vermeye zorlarlar.
Diğer bir yandan müzisyenlerin agresif hareketleri artık
paradan ziyade birbirlerini pes ettirme rekabetine dönüşür. Ve asıl
amaçlarından uzaklaştıkları (altını almak) bu hareketlerle izleyiciye
gösterilir.
Yüksek ve karmaşık ses bombardımanı altında kalan küçük kız
ellerini kulaklarına götürerek kapatır. Bu hareketle artık dayanamadığı ve
dinlemek istemediği gösterilmek istenir.
Elleriyle kulaklarını kapatan kız elindeki altını düşürür ve
müzik kesilir kamerada altını takip eder. Amaç olan altın kanalizasyona düşer
ve sadece altının sesi düşme sesi duyulur.
Düşme sesiyle kızın yüzüne geçiş yapılır ve plonje açıyla
üçlü gösterilir. Altına bakan müzisyenler ve kız çocuğu.
Küçük bir damla sesi ile paranın artık ulaşılamayan bir yerde
olduğu duygusu verilir. Kamera kız çocuğunun üzgün (kaşları inik ve dudakları
bükük) yüzüne döner ve burun çekmesiyle üzgünlüğü pekiştirilir. İki müzisyenin
kaşları inik açıkgözleriyle şaşkınlıkları gösterilir.
Dudakları bükük gözlerini kapayan kız çocuğunun anlık
düşünmesi gösterilir ve ne yapacağı merakı uyandırılır. Ardından ellerini
açarak altını isteme hareketi yapan kızın yüzündeki ifade kaşları çatık ve
dudakları kapalı hali ile siniri anlatılır. İki müzisyene ellerini açarak
yönelme hareketi ile altınını istediği anlatılır. Bu harekete karşılık üzerlerini
yoklayıp kafa hareketi(iki tarafa sallama) ile altın olmadığını anlatan
müzisyenler gösterilir.
Kamera kızın işaret parmağı ile keman detayını gösterir. Bu
hareket kemanı istediğinin göstergesidir. Müzisyenlerin gözlerinin açıp
birbirlerine bakması ise ne yapacaklarını bilememeleri durumunu anlatmaktadır. İlk
müzisyen kıza kemanlardan birini verir ve kız kaşları çatık, ağzı sıkı bir
hareketle(sinirli olduğu anlaşılır) kemanı alır. Ardından ilk müzisyenin para
kabını alır. Bu izleyicide kızın kemanı çalarak para kazanacağı düşüncesini
uyandırır.
Kemanı ilk çalışında çıkan sesten müzisyenlerin kulaklarını
kapamaları ve gözlerini kısmaları ile sesten hoşlanmadıkları gösterilir. Kızın
kemanı ayarlamasıyla ardından sesin düzelmesiyle durum karşısında müzisyenlerin
şaşkınları anlatılır. Gözlerini ve ağızlarını açarlar.
Kızın keman çalarken ki kaşlarındaki çatıklık ile sinirli
bir ifadedeyle kemanı çaldığı hissettirilir. Ardından dolu bir altın kesesi kızın
önüne atılır ve kızın yüzündeki ifadenin değiştiği görülür. Bunlar gülümseme ve
gözlerin açılmasıdır. Kızın şaşkın, memnun ve mutlu ifadesi gösterilir.
Para kesesini alan kız çocuğu çeşmenin yanına gider ve
keseden iki altın çıkartır. Göz kapaklarının yarım acık ve dudaklarındaki yarım
gülümseme ile kızdaki tatmin ve intikam duygusu verilmek istenir.
Parayı gören müzisyenlerin gülümsemeleri, ellerini açmaları,
kendilerini göstermeleri ile parayı istediklerini ve memnun oldukları duygusu
verilir. Kızın ağzını açarak gülmesi ve paraları göstermesi ise hadi alın
duygusunu hissettirir izleyiciye. Ancak bu para sallama köpeklere kemik sallama
gibi düşünülebilir. Çünkü kız çocuğu müzisyenleri aşağılamaktadır ve bunu
eşitsizliği bozarak göstermektedir.
Geniş plana geçen kamera ile altını almak için yaklaşan
müzisyenleri gösteren kamera hemen ardından yakın plan kızın altınları atmasını
göstererek hüsran duygusu hissettirilir.
Bu duygu müzisyenlerin çeşmenin başından yakın ikili
yüzlerinde gösterilir. Kaşlar yukarı kalkık, gözler açık ve dudaklar dudaklar
aşağı bakar biçimindeki duruşlarıyla desteklenir. Hüsran duygusu iki müzisyenin
yüzünde anlatılır. Son karede altınların düşme sesi ve yüzlerdeki anlık göz
açma-kapama hareketi ile pekiştirilir.
One man band kısa film tamamı müzikle anlatılmış animasyon bir
filmdir. Filmde tamamen mimikler, jestler, destekleyici müzikler
kullanılmıştır. Pandomim hareketlerinin hakim olduğu bu animasyonda küçük bir
kız çocuğu ve iki müzisyenin hikayesi anlatılmıştır. Hikayede diyalogların
olmayışı müzik, mimik, jest ve hareketlerden dolayı hissedilmemektedir. Çünkü
bütün dünyada anlaşılan ortak dil olan beden dili kullanılmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder