SIMPSONS ÇÖZÜMLEMESİ

SIMPSONS ÇÖZÜMLEMESİ


İŞİTSEL NİTELİKLİ GÖSTERGELER

Konuşma

The Simpsons'lar filminde konuşma söyleşme olarak gerçekleşmektedir. Karakterler birbirleriyle ve çevreleriyle direk kendi sesleriyle konuşmaktadırlar. konuşmalardaki en önemli unsur tonlamalardır. homer simpson'ın yüksek sesle konuşması duygularını ifade biçimde etkili olmaktadır. her ses kendi karakterini belirlemektedir. bunun  tersi olan anne karakteri Marge ise ses telleri bozuk ve detone bir sesle söyleşmektedir. karaktelerin  ses tonları ve söyleşme biçimleri kendilerini ifade eden en önemli özelliktir. Filmin ara sahnelerinde özellikle başlangıçta olan Smithers'ın rüya ve akabindeki düşünme sesleri içinden konuşma olarak gerçekleşmektedir. bu sayede izleyici karakterin düşünme sesini direk duyar. Maggie ise emziğiyle konuşan bir bebektir. evlerindeki köpek ve diğer görülen hayvanlar ise tamamen harekete göre söyleşmedir. ayrıca polislerin her ahh dedikleri nidalar filmin içinde kaçırdıkları noktaları göstermek için kullanımıştır ve sürekli kullanılarak artık izleyicide öğretilen ve duyulduğunda nedenini anlatan bir ifade olarak görülmektedir.

Müzik
Filmde kullanılan müzik jenerik müziği bütün dünyada bilinen bir müziktir. filmin içerisinde Smithers'ın flashback sahnesine girdiği yerlerde rüyaya girilen müzik olan kısa müzikler kullanılmıştır. ayrıca Tito Puento olan caz müzisyenin sorgulandığı sahnede müzikle öfkesini anlatmak için kullanılmıştır. sorgu müzikle yapılmıştır. (01:12) yeni bir hikayeye geçiş araba yarışı müzikle program yapılarak verilmiştir.(13:32) polisin rüya gördüğü sahnede blues bir müzikle Lisa'nın anlatımı ve olayla ilgili bilgiyi verir izleyiciye.(15:27) polislerin Homer'ı tutuklamak için geldikleri sahnede ise aksiyon müziği kullanılarak hareket desteklenmektedir.(19:16) Lisa'nın ip uçlarını bulduğu sahnede ise flashback sahnesine giriş için müzikle anlatım tercih edilmiştir.(19:39) Homer'ın hastaneye gittiği ve polislerin hareketlendiği sahnede gerilimi arttırmak için aksiyon müzik kullanılmış ve arkasından kasabanın ellerinde meşalelerle yürümesi ve Lisa'nın yetişme çabaları müzikle desteklenmiştir. Filmin kapanış jeneriği ise cazla bitirilmiştir. Filmin genel caz ve blues müzik tercih etmesi konu belirleme gibi seçilmiş ve onun üzerinden anlatımla desteklenmiştir.

Dipses
 (00:40) ta Smithers'ın uyandığı sahnede elindeki şişenin kırılmasıyla sarhoş ve kendini dağıtmış bir adamla karşılaşır izleyici ve sesle dikkat çekilir. ardından banyoya yönelen Smithers duş sesiyle birinin varlığını farkeder ve izleyici de onunla birlikte dikkat kesilir. silahın kameraya doğru ateşi ile rüyadan uyanır bu dipsesle planın değişmesi için kullanılmıştır.(03:35) te ise Moe ve arkadaşlarının arabayla gelişi sesin önceden duyulması ile verilmiştir.(04:00) ağaçların düşüsü ve yıkılma seslerle desteklenerek verilmiştir. Smithers'ın yakalanıp gazetecilerin gördüğü sahnede fotoğraf makinesinin çekme sesi izleyicide hem görsel hemde işitsel olarak bu duyguyu hissettirmek için kullanılmıştır.(10:08) Tito'nun yerine polisin gittiği görüntüden önce sesle gösterilmiştir. İzleyici sesle birlikte ardından polis arabasını göreceğini bilmektedir.(11:30) Müdürün sorgulandığı sahnede saat sesiyle gerilim ve heyecan verilmek istenirken ayrıca şüpheli durumuna düşürülmesi için de kullanılmıştır.(16:49) Homer'ın kaçtığı sahnedeki kaza sesle kuvvetlendirilmek istenmiştir.(20:17) hastanede Homer'ın sinirlendiği ve silah çektiği sahnede polislerin de silahlarını çekmesi sadece silah çekme sesi dikkati sadece tek bir noktaya vermek için kullanılmıştır.(21:12) flashback sahnesinde silahın slow motion düşüsü yine sesle verilmiştir.

GÖRSEL NİTELİKLİ GÖSTERGELER
Beden Dili Göstergeleri
Filmin genelinde bütün oyunculuklar beden dili ile desteklenmiştir. büyük hareketler ile desteklenen anlatım öfke, sevinç, mutluluk, hüzün, hüsran, korku beden dili kullanımı ile kuvvetlendirilerek anlatılmıştır. Oyuncuların karakterleri de beden diliyle desteklenerek anlatılmıştır. Homer'ın aşırı sevinç ve üzüntü tepkileri yüz, mimik jest ve vücut dilinin gücünü anlatan en iyi örneklerden biri olarak değerlendirilebilir. Özellikle hüsran ve mutluluk The Simpsons'lar filminin en önemli özellikleri arasında gösterilebilir.
Dokunma
(08:20) Homer'ın Burns'u yakasından tutup sallaması ile dokunmanın öfkeli hali gösterilmiştir.(20:10) Homer'ın Burns'ı yakasından tutması ise sinirlendiği ve öfkelendiğini göstermektedir.(20:25) Burns'un eliyle silahı indirmesi savaşı bitirme olarak düşünülebilir. film içerisinde ise bu yanlış anlamayı açıklamak için kullanılmıştır.
Yönelme
Polislerin Maggie ve köpeği sorguladıkları sahnede ellerindeki resimle onlara doğru eğilmesi yönelme ve cevap istemenin göstergesidir.(08:20) Homer'ın Burns'u görüp ona doğru koşması hedefini görüp yönelmesini göstermektedir.(16:31) polislerin yemeklerini almaları için uzanmaları ve kasiyerinde yemekleri uzatması birbirlerine yönelme durumunu gösterrmektedir.
Görünüş
Smithers'ın sakalları ve karışık saçları, kostümü ile kötü bir ruh halinde olduğu ve içkili olduğunu göstermektedir. hayatı önemsemeyen biri gibi görünmektedir. (03:39) Aracın içindeki Moe ve arkadaşları görünüşleriyle sinirli ve öfkeli bir topluluğu gösterirken aracın arkasındaki başka bir karakter ise olaydan bağımsız gibi duran üzgün bir adamı canlandırmaktadır. Müdür Skinner'ın ellerini arkaya bağlayarak yürümesi yönetici konumunda olduğunu göstermektedir.
Baş Devinimleri
Smithers'ın uyandığı sahne ise yorgun ve sarhoş olduğu gösterilmektedir. (00:57) ise Smithers'ın rahatlamasını arkaya yaslanması, dudak hareketi ve gözlerini kapamasıyla anlatılmaktadır.(01:22) Smithers'ın başını sallaması ile gördüğünün rüya olması ve hüsranını göstermektedir.(03:02) Smithers'ın yolda yürüdüğü sahnede kafasına elini götürmesi ve başını arkadan öne getirmesi yanıldığı noktayı desteklemek için gösterilmiştir.(03:23) Smithers'ın caddede cebinden çıkardığı silahı görüp flashback'e dönülen yerde herşeyi hatırlayıp pişman olduğu planda iki elini başının arasına alarak pişmanlığı ve üzüntüsü gösterilmiştir.
Yüz İfadeleri ve Gözler
Filmin jeneriğinde Bart'ın tahtaya yazı yazdığı sahnede kaşlarını çatmasından yine ceza aldığı ve durumdan hoşnutsuzluğunu göstermek için kullanılmıştır. jeneriğin sonunda sorgu perdesinin önündeki ailenin hepsinin gözlerini açıp bakmaları ise şaşkınlıklarını göstermektedir.Smithers'ın uyanduığı sahnede göz kapaklarının yarım açılışı uyanamadığını göstermektedir.(01:01) Smithers'ın yarım aşağı bakan gözleri ve dudaklarının yayması üzüntüsünün boşuna olduğunu ve rahatlamasını göstermektedir. haber sunan spikerin yüz ifadeleri ve gözlerinden umursamaz ve olaylar karşısındaki tepkisizliği gösterilmektedir. (01:58) polislerin Maggie ve köpeği sorguladıkları sahnede ise kaşlarını çatmaları sorgu yaptıklarını ve şüpheli olarak düşündüklerini göstermektedir.(02:10) aile yemeğinin yendiği sıradaki Lisa'nın sözleri herkesi gözlerinin başka tarafa yönlendirmesi ile şüpheli olarak gösterilmelerini desteklemektedir.(04:05) Palyaçonun gözleri ve yüz ifadesi kasabayı yıkmalarından duyduğu pişmanlığı anlatmaktadır. (04:30) Smithers'ın ağzının titremesi ağlamaya başlamasını işaret eder.(04:56) Gözlerini açan Smithers ile olayla ilgili bir şey hatırladığı ve şaşkınlığı gösterilir.(12:10) polislerin kafalarını arkaya çevirmeleri ve gözlerini kapamaları ile görüntüden rahatsız oldukları gösterilmiştir.(15:57) polisin kurşunları karşılaştırdığı sahnede gözlerini kısması ise ipucu ile bilgi bulduğu gösterilmektedir.(19:58) Lisa'nın gözlerini kapaması sesini duyurmak için bağırmasından dolayı gösterilmiştir.(20:13) Homer'ın yüz ifadesinin değişmesi sinir krizi geçirdiğini göstermektedir.(20:30) Homer'ın gözlerini indirmesi ve dudak bükmesi suçluluk ifadesini göstermektedir.
Duruş
(01:15) Aracın içinden çıkan adamın duruşu ile çevik ve kendinden emin olduğu anlaşılmaktadır. Smithers'ın duruşu ise kendine güveni olmayan karakteri desteklemektedir. (03:29) Smithers''ın yere eğilip oturması ve beden dili ile pişmalığı ve ağlaması ile kendini suçladığını ve bundan çok üzüntü duyduğu gösterilmektedir. Buna ek olarak kambur duruşu karakterle ilgili izleyiciye yönetilen ve haksızlığı kabul eden bir karakter izlenimi vermektedir.
Jestler
Aile yemeğindeki Lisa'nın ismini söylediği her karakter yüz mimikleriyle kendilerini şüpheli durumuna düşürmektedir. Homer'ın ayağa kalkıp ellerini yumruk yapması durum karşısında haklı olduğunu göstermek için desteklenen hareketlerdir. Ardından oturup parmaklarını oynatması kendisini ele vermemek için kaçma yolu olarak düşünülebilir.(03:35) Moe'nun elini ağzına götürmesi ile seslenme eylemini gösterilmiştir. Ardından el işareti ile gidecekleri yönü göstermesi anlatılmıştır.(03:43) Homer'ın ayaklarını gösterip iki elini yana açması ile çaresizlik anlatılmıştır.(04:08) Grubun hepsinin ellerini yukarı açmaları ile zafer kazandıkları anlatılmıştır.(04:13) Smithers'ın ellerini cebine sokması ise ne yapacağını bilememesi ve vicdani kararını verip kiliseye gitmesi anlatılmıştır.(05:38) palyaçonun elini çenesine götürmesi olaya karşı karasızlığını, yanındakinin ellerini bağlaması ise konuya kapalı oluşunu göstermektedir.(08:20) Homer'ın Burns'u yakasından tutup sallaması ile sinir ve öfke durumu anlatılırken, Burns'un olaya tepkisi hiçbir beden dili kullanmamasıyla anlatılmıştır.(10:11) polisin iki eline beline koyması ise cevap beklemesi ve sorgulmasını desteklemektedir.(12:50) Moe'nun ellerini avuç içiyle kapaması ile sinirlendiği izleyiciye gösterilmektedir.(13:11) Büyükbabanın  ellerini açıp söylendiği sahnede ise yalanını kapamaya çalışması anlatılmaktadır.(14:51) laboratuvardaki doktorun elleriyle polise dur işareti yapmasıyla beklentisi anlatılmaktadır.(15:18) polislerin Burns'ten Homer'ın ismini almaları ve polisin eliyle tamam işareti yapması istedikleri cevabı aldıklarını göstermektedir.(15:29) Lisa'nın ellerini yukarı açıp konuşması ise olay karşısındaki şaşkınlığı ve nedenini anlamadığı gösterilmektedir.(16:56) doktorun içeri girip ellerini açması mutluluğunu göstermek için kullanılmıştır.(19:15) Lisa'nın iki elini birleştirmesi ile istediğinin olmasını dilediğini göstermektedir.Ardından topluluğun ellerini açarak koşmaları sevinç yerine öfkelerini göstermek için kullanılmıştır.(19:54) Lisa'nın ellerini açması ise durmalarını söylemek için desteklenen jest olarak kullanılmıştır.(21:34) Marge'ın elini ağzına götürmesi ise ses karşılık şaşkınlığını göstermektedir.

Teknik Açıdan Görsel Nitelikli Göstergeler

Kamera Devinimleri
Optik kaydırma hareketi ile geri zoom yapan kamera şişeyi gösterir ve yakın planla resme başlar ardından geri zoom hareketiyle belirtilen nesne ile çevre ilişkisini göstermek için geniş açıya geçerek koltukta bir adam göstererek mekanın ev olduğu izleyiciye gösterilir. Kameranın devrik hareketlerle yaptığı geriye zoom deutch angle denilen bir açıyla karakterin duygusal durumunu göstermektedir.(00:47) Smithers'ın kalkıp banyoya gittiği planda kamerada onu takip eder ve amorsdan izleyiciye hikayeyi anlatır.(01:49) Spikerle birlikte kamerada onunla birlikte yürür.(02:02) Polislerin Maggie ve köpeği sorgularken önce ikili ve ardından aralarından geçişle şüpheliye doğru ileriye zoom hareketi kullanılmıştır. bunun nedeni şüphelilere yönelerek heyecanı arttırmak istenmiştir.(03:12) Smithers'ın sokak sahnesinden kamera Smithers'ın önünden geriye doğru onunla yürür. bu izleyici direk kendi düşünceleri anlatması için kullanılmıştır. (07:30) Yaşlı amcanın bacağına yakın çekimde ileriye zoom hareketi kullanılarak kurşun gösterilmiştir.(08:12) Homer'a yakın zoom yapılarak anlatacağı hikaye gösterilmek istenmiştir.(21:52) Lisa'nın sorgusundan sonraki Burns'e geçen kamera zoom in yaparak sorgulamayı hissettirir.
Çekim Ölçekleri
Yakın plan şişenin açılışıyla resim başlar ve genel plana geçilerek mekan ile ilgili izleyiciye bilgi verilir. haber spikerinin konustuğu sagnelerde genel plan görüntülerle resimler verilir bu izleyicitye gerçekten haber izliyormuş hissi verilmek için kullanılmıştır. 2 li planlarda bel plan sıklıkla kullanılmıştır. Karekterlerin kendi kendilerine düşündükleri ve konuştukları planlar ise yakın yüz planları kullanılmıştır. bunun nedeni mimik ve duygusal durumlarını daha yakından göstermek için tercih edilmiştir.(02:02) sorgulama sahnesinden iki bel plandan kamera geçişiyle ikili yakın plan geçiş kullanılmıştır.(08:18) plonje çekimle tepeden aşağısı gösterilerek mekanla ilgili bilgi verilmek istenmiştir. (15:23) yakın plan polisin lambayı kırması aksiyonu arttırmak ve izleyiciyi şaşırtmak için kullanılmıştır.(17:44) alt açı kullanılan ikili planda Homer ve Lisa arasındaki ilişki bağı gösterilmek istenmiştir.
Kamera Açıları
Filmde genel olarak öznel ve nesnel kamera açıları kullanılmıştır. Smithers'ın banyoda Burns'le görüştüğü sahnede ise göz açısı tercih edilmiştir.(00:49) ise tamamen öznel kamera geçişi ile karakterin gözünden izleme devam eder.(01:15) ise Burn'un tabancayla kameraya ateş etmesi izleyiciye ateş ediyormuş gibi öznel kameraya örnektir. (02:12) Lisa'nın yakınından sonra kamera nesnel kamera iken isimleri söylemeye başladıkça Lisa'nın gözünden öznel kameraya geçilmiştir.(06:50) Smithers'ın gözünden öznel kamera kullanımını görürüz. (10:52) Alt açı ile müzisyenler gösterilerek yüceltme duygusu verilmiştir.(20:53) Maggi'nin amorsundan Burns'u görürüz.(21:20) Maggie ve Burn arasındaki şeker savaşında yakın plandan bel plana ve ardından detay silahla slow motion düşüşünü görürüz. bu ikili arasındaki savaşı göstermek ve gerilimi arttırmak için kullanılmıştır.
Görüntüsel Geçişler
Geçişler genellikle kesme ile planlar birbirine geçmektedir.(01:15) ateş birlikte kesme ile uyuyan Smithers görüntüye girer ve rüya sahnesi biter. (02:12) genel plandan yakın plana geçişler ve tekrar genel plan görüntüleri kesmelerle geçilerek verilmiştir. flashback sahnelerine geçişlerde blurlu ve flu bir geçiş tercih edilmiştir.(03:13) rüya sahnesinde Smither'ın ayaklarını gördüğümüz planlarda kendi gözünden sarhoş olarak gösterilmiştir ve öznel kamera kullanılmıştır.
Işık
(04:41) Smithers'ın sorgu sahnesinde ışık sorgu ışığı olarak tepeden sadece şüpheliye yönelme için kullanılmıştır. genel olarak ışık kullanımı renklerle verilmiştir. gece ve gündüz dışında özellikle bir ışık kullanımı kullanılmamıştır. aksine renklerin canlı ve soluk oluşları filmin ışık kullanımı olarak düşünülebilir.
Renk
Sarı renk filmde insanlarınten rengi olarak kullanılmıştır. kahverengi ise siyahiler için kullanılan ten rengi kullanımıdır. Lisa'nın kırmızı elbisesi ve inci kolyesi hem dişiliğini hemde tutkulu bir karakter olduğunu göstermektedir. Marge'ın mavi saçları ve yeşil elbisesi sakin ve mantıklı olan karakteri desteklemektedir.Homer'ın mavi pantalon ve beyaz gömlegi çalışan işçi bir baba imajı ve aynı zamanda saflığını göstermek için kullanılmıştır. Smithers'ın soluk kahve paltosu ve yeşil pantalonu dikkat çekici olmayan itaat eden karakteri için seçilmiştir. sonrasındaki takım elbise ve mor papyonu ise ılımlı olan yönünü göstermektedir. palyaçonun pembe gömleği, mavi papyonu ve yeşil pantalonu dikkat çekmek ve uyumsuzluğunu göstermek için seçilmiştir.Moe'nun önlüğü ve papyonu işine saygısını ve hizmet eden yapısını göstermektedir. Bart'ın turuncu tişörtü heyecanı ve risk almayo seven yönünü gösterirken mavi pantolonu içindeki sakinliği ifade etmektedir. Burns'un kravatı ve takım elbisesi zengin ve yönetici konumunu göstermek için seçilmiştir. Filmdeki en belirgin renk sarı tonudur bunun nedeni ise izleyici diğer renklerden daha fazla çekmesi için kullanılmıştır.

ANLATISAL NİTELİKLİ GÖSTERGELER
Kişi
Filmdeki karakterler insandır. Hayvan ya da nesnelerin konuşması kullanılmamıştır. Homer karakteri kahraman olarak ilk gördüğümüzdür ancak filmin ismindeki gibi Simpsons ailesinin bütün fertleri özellikle Lisa, Bart ana karakterler olarak nitelendirilebilir. Yardımcı karakterler olarak Moe, Burns, Smithers, polis memurları, Büyükbaba gibi diğer yan karakterler olarak çizilmiştir. Marge mantıklı ve vicdanlı bir karakterdir ve sürekli doğru olanı yapmaya çalışır. Lisa'da terbiyeli, vicdanlı, disiplinli bir karakteri canladırmaktadır. Homer ise özünde iyi ama tembel bir karakterdir ve bütün işler saflığı ve kolaya kaçmasını istemesinden dolayı başına gelmektedir. Bart ise gözü kara ve sürekli düzene karşı gelen bir karakteri canladırır.Simspson ailesi iyi karakterlerden oluşmaktadır. Ancak tam anlamıyla sevgi dolu bir aile olarak gösterilmez. sevgi bağları sürekli olarak sınan bir ailedir ki hikayeler bu şekilde oturtlmuştur. Burns ise zengin ve kendinden başkasını düşünmeyen bencil bir karakterdir. Smithers ise boyun eğen ve itaatkat karakteri canlandırmaktadır. Polis memuru ise işini bilmeyen obez ve keyfine düşkün bir karakterdir. Moe ise parayı seven ancak ufak barıyla mutlu olmaya çalışan diğer bir yan karakterdir.
Uzam
Filmin genelinde iç ve dış uzamlar sıklıkla kullanılmıştır. Aileyi yemekte gördüğümüz iç uzam evleridir. hastane odası, Moe'nun barı ve okul tuvaleti gibi alanlar iç uzama örneklerdir. Meydan gibi açık alanlar ise dış uzama örneklerdir. Lisa'nın ip ucu aramaya gittiği alan gibi. Filmde coğrafi uzamla ilgili spikerin söylediği Springfield kasabası belirtilir. Bu kasaba yaşamına tanıklık edeceğimizin bilgisini verir bize.Filmin içerisinde Homer'ın Burns'e saldırdığı yerler içli dışlı alan kullanımıdır. Kasabanın yıkıldığı ağaçların düştüğü planlar ise genel alan örnektir. Moe'nun barı, okul gibi planlar ise toplumsal alanlardır.
Zaman

Filmin zamanı modern olan günümüzde geçmektedir.Homer'ın Burns'a saldırdığı, sonrasından hasnede odasında silah çektiği ve Maggie'nin Burnsla çekiştiği sahnelerde gerilmeler kullanılarak zaman uzatılmıştır. Planlar arasındaki geçişlerle yapılan bu çekimlerle gerilme izleyiciye verilmek istenmiştir.Özellikle Smithers'ın hatırlamak için düşündüğü sahnelerde flashbackler kullanılmıştır. Film genelinde eş zaman normal süresinde ilerler. Rüya ve flashbacklerle zaman geçişi yapılmıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KOMŞUM TOTORO (My Neighbor Totoro),(Tonari no Totoro) ÇÖZÜMLEMESİ

SİNEMA VE TELEVİZYONDA GÖRSEL HAZ VE SİNEMASAL ÇÖZÜMLEMELER

PİXAR KISA FİLM ÇÖZÜMLEMESİ (Beden dili nitelikli Göstergelere Göre) “ ONE MAN BAND” ( TEK KİŞİLİK ORKESTRA)